Vaše náměty

redakcesport
@nova.cz

Aktualizováno 3.4. 2016 06:01
indycar závod ve Phoenixu

Loňský šampion Dixon vyhrál show pod umělým osvětlením

Scott Dixon během závodního víkendu ve Phoenixu
Zdroj: Profimedia
Scott Dixon během závodního víkendu ve Phoenixu

Vítězstvím Novozélanďana Scotta Dixona skončil druhý závod letošní sezóny IndyCar Series, který se jel pod umělým osvětlením v arizonském Phoenixu. Dva největší soupeře loňského šampiona Dixona, konkrétně vítěze kvalifikace Hélia Castronevese a loňského vicemistra Juana Pabla Montoyu, postihly v úvodu závodu potíže s pneumatikami, po kterých se v obou případech museli vzdát vedení v závodě.

Do závodu odstartoval skvěle Ryan Hunter-Reay. Přestože Honda, které jeho týmu dodává motor, v trénincích a kvalifikaci nestačila na konkurenční Chevrolet, Hunter-Reay dokázal předjet hned několik pilotů s favorizovaným Chevroletem a během prvních kol postoupil na 7. místo. Na čele odolal Castroneves útokům svého krajana Kanaana.

 

Závod na krátkém oválu byl především bojem s jezdci o kolo zpět. Ačkoliv IndyCar na trati ve Phoenixu testovala před měsícem, nepodařilo se týmům vozy nastavit tak, aby jezdci mohli bojovat bok po boku a předjíždět. Proto jak Castroneves ve 20. kole z 250 dojel pomalého Hinchcliffea, nebyl schopný jej o kolo předjet. Ale zhuštěného provozu využil Montoya, aby se ve 23. kole dostal před Kanaana.

 

Dobře rozjetý závod skončil pro Castronevese smolně už ve 40. kole. Jezdec prudce zpomalil, na vině byl defekt pravé přední pneumatiky. Castroneves sice dostal svůj vůz do boxů, ale zastávka v závodním režimu, takzvaně pod zelenou vlajkou, znamenala ztrátu dvou kol na čelo závodu.

 

Brzy mu ale pomohl Luca Filippi. Ital se dostal mimo závodní stopu do špíny způsobené především žmolky z pneumatik, dostal hodiny a zůstal stát na vnitřku trati. Na dráhu musel zpomalovací vůz. Celé pole zamířilo k první zastávce v boxech.

 

Vytěžili na ní především Dixon, který se dostal před Kanaana na 2. místo a hlavně Power, který díky práci mechaniků získal pět pozic a vyjížděl z boxů jako čtvrtý. Castroneves mohl odmazat ztrátu jednoho kola, na ostatní závodníky ale pořád jedno ztrácel.

 

 

Hunter-Reay předvedl znovu skvělý restart a předjel Powera. V 85. kole se Montoya opět po dlouhé bitvě dostal před Filippiho a nadělil mu další kolo. Velmi záhy, v 97. kole, dopadl úplně stejně jako Castroneves. Je až s podivem, že stejný defekt pravé přední pneumatiky postihl dva jezdce stejného týmu. Vedení tak převzal Dixon.

 

Na tom už nezměnily nic ani další zastávky v boxech. Během nich havaroval na studených pneumatikách Carlos Muňoz. Power se v boxech dostal na 2. místo za Dixona. Při restartu spolu lehce kolidovali Kimball a Newgarden, a vynutili si hned další výjezd zpomalovacího vozu.

 

Pro Newgardena, který nakonec dojel na dobrém šestém místě, to přitom byl již druhý problém během závodu. Při prvních pit stopech týmu nefungovalo tankovací zařízení. Krátce po dalším restartu opět přišla žlutá fáze. Bourdais se pokusil posunout před o kolo zpět jedoucího Montoyu, dostal se do špinavé stopy a lehce se otřel o zeď. Naštěstí pro Francouze zavěšení kol vydrželo a Bourdais mohl pokračovat.

 

Následná fáze závodu se nesla především ve znamení soubojů ve středu pole. Předjíždění bylo pro piloty nadále mimořádně obtížné. V době, kdy probíhaly poslední zastávky v boxech, se o tom přesvědčil oválový specialista Ed Carpenter. Po neúspěšném útoku na Powera se pod ním pokusil protáhnout Rahal. Carpenter se snažil udělat mladšímu kolegovi místo a ve špinavé stopě už nezatočil do zatáčky.

 

 

Jeho nehoda vrátila do hry Castronevese a Montoyu, kteří využili zastávek v boxech k tomu, aby se vrátili do stejného kola jako lídr závodu. Před nimi se totiž nejdříve pole sjelo za zpomalovacím vozem. Do boxů nejprve zamířili piloti na čele závodu, ti o kolo zpět záměrně zůstali na trati. Čelo pole, které bylo u mechaniků, předjeli a vrátili se do stejného kola jako nejrychlejší piloti. Pak sami zamířili ke svým mechanikům.

 

Závěrečná fáze závodu se opět nesla ve znamení těsných soubojů ve středu pole. Dixon nejdříve svým soupeřům odjížděl. Pak se ale zasekl za o kolo pomalejšími jezdci a umožnil celé řadě jezdců, aby se na něj dotáhla. Skvěle jedoucí Hunter-Reay udělal 7 kol před koncem chybu, opřel vůz o zeď, ale zavěšení kol vydrželo a Hunter-Reay mohl pokračovat i, aniž by musel do boxů. Ale závodilo se jen 5 kol. Jak se celé pole sjelo za Dixonem, hrozilo, že někdo vyjede mimo ideální stopu na úlomoky z Hunter-Reayova vozu, které zůstaly na trati. INDYCAR tak musela vyvěsit žluté vlajky a poslední dvě kola dojet za zpomalovacím vozem.

 

Šampionát pokračuje za dva týdny tradičním závodem v ulicích kalifornského Long Beach, který vám opět přineseme na kanálech NOVA Sport a na Voyo. Do Kalifornie pojede jako lídr šampionátu Francouz Simon Pagenaud, který skončil v obou závodech letošní sezóny na druhém místě.


Pořadí v cíli závodu:
1. Scott Dixon (Chip Ganassi Racing)
2. Simon Pagenaud (Team Penske) - + 0.6825
3. Will Power (Team Penske) - + 1.7264
4. Tony Kanaan (Tem Penske) - + 1.9589
5. Graham Rahal (Rahal/Letterman/Lanigan Racing) - +2.5272
6. Josef Newgarden (Ed Carpenter Racing) - + 2.7457
7. Max Chilton (Chip Ganassi Racing) - + 2.9914
8. Sebastien Bourdais (KVSH Racing) - + 3.9491
9. Juan Pablo Montoya (Team Penske) - +4.4548
10. Ryan Hunter-Reay (Andretti Autosport) - +5.2143
11. Hélio Castroneves (Team Penske) - +8.0324
12. Charlie Kimball (Chip Ganassi Racing) - +9.3366
13. Marco Andretti (Andretti Autosport) - + 10.0918
14. Alexander Rossi (Andretti Autosport) - + 13.0555
15. Takuma Sató (A.J. Foyt Enterprises) - + 1 kolo
16. Conor Daly (Dale Coyne Racing) – + 1 kolo
17. Mikhail Aleshin (Schmidt Peterson Motorsports) - + 2 kola
18. James Hinchcliffe (Schmidt Peterson Motorsports) - + 2 kola
19. Jack Hawksworth (A.J. Foyt Enterprises) - + 4 kolo
20. Luca Filippi (Dale Coyne Racing) - +7 kol
21. Ed Carpenter (Ed Carpenter Racing) – Havárie
22. Carlos Muňoz (Andretti Autosport) - Havárie
 

vbo TN.cz