Vaše náměty

redakcesport
@nova.cz

Video indianapolis

Borec! Ochrnutý závodník usedl znovu za volant, jel 244 km/h!

Sam Schmidt
Zdroj: Profimedia
Sam Schmidt v Indianapolisu

Na uplynulou neděli bývalý závodník a majitel stáje v IndyCar Series Sam Schmidt nikdy nezapomene. Nejenže jeho pilot James Hinchcliffe vyhrál kvalifikaci a další dva piloti si vyjeli místa v první desítce, ale Sam Schmidt dostal možnost, aby sám absolvoval čtyři letmá kola na slavné Indianapolis Motor Speedway. Od roku 2000 je přitom Schmidt ochrnutý a upoutaný na invalidní vozík!

Sam Schmidt zkoušel v druhé polovině 90. let prorazit v sérii Indy Racing League, předchůdkyni dnešní IndyCar Series. V roce 1999 skončil pátý v šampionátu a v předposledním závodě sezóny na oválu v Las Vegas si připsal své první vítězství v kariéře. Při přípravách na následující ročník ale přišla nehoda na okruhu Walta Disneyho u floridského Orlanda. Schmidt těžká zranění přežil, od lékařů se ale dozvěděl zdrcující diagnózu – poraněná mícha mezi 3. a 4. obratlem znamenala doživotní paralýzu všech končetin.


Schmidt měl ale dva vzory, které mu během rehabilitace pomáhaly. Tím prvním byl jeho otec Marvin, který sám v 70. letech utrpěl vážné zranění v závodech terénních vozů a částečně ochrnul na pravou stranu těla. Tím druhým pak byl majitel úspěšného týmu ve formuli 1 Frank Williams, také kvadruplegik, který Schmidtovi poradil, jak by se mohl dál věnovat motorsportu.


Schmidt založil vlastní stáj. Až do roku 2010 se věnoval převážně juniorské sérii Indy Lights, kde pomáhal mladým jezdcům na cestě do IndyCar Series. V posledních sezónách se ale úspěšně prosazuje také v IndyCar.



Před třemi lety jej společnost Arrow Electronics oslovila, zda by jim nepomohl s vývojem speciálně upraveného vozu, jaký by mohli řídit lidé s obdobným postižením. Schmidt nadšeně souhlasil. Firma si dala za cíl vyvinout plně funkční prototyp do pěti let. Vozidlo dostalo jméno SAM (semi-autonomous motorcar, částečně autonomní vůz).


Už v roce 2014 dostal Sam Schmidt první příležitost vyzkoušet vůz na oválu v Indianapolisu. Přišly také další zkoušky na městském okruhu v Long Beach nebo na okruhu Circuit of the Americas v Texasu. Teď zamířil Schmidt s vylepšeným SAMem znovu do Indianapolisu.


Upravený vůz Chevrolet Corvette Stingray rozhodně nešetřil! Po 2,5 mílovém oválu se proháněl průměrnou rychlostí 170 km/h. Na rovince dokonce svištěl rychlostí 244 km/h! Až na zajíždění do garáže řídil vůz celou dobu sám!


"Je to pro mě takové uzavření kruhu,"
řekl po své jízdě Sam Schmidt. "Před šestnácti lety jsem si nemyslel, že bych ještě někdy mohl řídit. Ale teď, jet v takhle silném voze a tak rychle, to je opravdu senzační. Je to něco, co si budu pamatovat po zbytek mého života"



Jak je to možné? Společnost Arrow, mimochodem sponzor Schmidtova pilota Jamese Hinchcliffea, prototyp stále vyvíjí. Když jej před dvěma lety Schmidt poprvé vyvezl na dráhu, měl na hlavě čepici, na které byly senzory. Čtveřice infračervených kamer ve voze pak sledovala pohyb hlavy a předávala pokyny volantu. Dnes už k tomu stačí speciální brýle.


Změnil se také způsob, jakým Schmidt ovládá plynový pedál. Před dvěma lety měl v opěradle senzor a přidával zakláněním hlavy. Brzdil pak kousáním do speciální trubičky, kterou měl v ústech. V mezidobí zkoušeli také systém, že Sam měl v ústech destičku se dvěma senzory, jeden představoval plynový pedál a druhý brzdový. Řidič jej ovládal jazykem. Teď ale brzdu a plyn ovládá přes speciální brčko. Fouknutím do něj přidává plyn a naopak sáním ovládá brzdový pedál. Oproti předchozím variantám umožňuje tahle jemnější práci s oběma pedály.



Ve voze s ním seděl dvojnásobný účastník závodu 500 mil Indianapolis, přeborník v závodech do vrchu a člen slavného závodnického klanu Robby Unser. "Byl jsem takový navigátor-mechanik," řekl Unser odkazujíc přitom na začátky slavného závodu 500 mil Indianapolis, kdy vedle závodníků seděli také mechanici, kteří piloty upozorňovali na zezadu se blížící rychlejší vozy a případně hlídali, jestli je s autem vše v pořádku.


"Ale můžu vám říct, odvedl skvělou práci," pokračuje Unser. "Jel plynule, hodně používal plyn, ale pracoval s ním velmi jemně. Vím, že v zatáčkách jsme jeli až skoro 160 km/h. Přitom cílem bylo 130 km/h v zatáčkách a 190 km/h na rovinkách. Ale na rovinkách jsme jeli přes 240 km/h. Ale skvělá práce od Sama. Držel se závodní stopy, jel velmi čistě," dodal Unser.


Když přejel přes pás cihel, který v Indianapolisu značí cílovou pásku, a byl odmáván dvěma šachovnicovými vlajkami, stály tisíce fanoušků na nohou a jásali. A přitom se ptali, co přijde příště? Dočkáme se toho, že Sam Schmidt přivede startovní pole na start závodu coby řidič zaváděcího vozu?

vbo TN.cz

TV program NOVA Sport1NOVA Sport2

  • Nova Sport 1

    • 09:50 11:05

      Moto GP - VC Aragonie (kvalifikace Moto GP)

      11:05

      Moto GP - VC Aragonie (závod Moto3)

      12:15

      KITE LIFE (5)

      12:30

      Filip Řeháček – MS Moto 3 Aragonie

      12:45

      Moto GP - VC Aragonie (závod Moto GP)

      14:15

      Moto GP - VC Aragonie (závod Moto2)

  • Nova Sport 2

    • 09:00 10:45

      Fotbal: New England Revolution - Real Salt Lake

      10:45

      Sestřih Evropské ligy UEFA (1)

      11:15

      Cyklomagazín (4)

      11:25

      Běhej Lesy – Boletice

      11:40

      FIVB Předolympijský kvalifikační turnaj - Čína

      13:25

      Házená: SC Magdeburg - Rhein-Neckar Löwen

Celý Program