Vaše náměty

redakcesport
@nova.cz

Publikováno 21. 5. 2016
IndyCar Tréninky

Na tzv. "rychlý pátek" ukázala IndyCar, že je nejrychlejší na světě!

Will Power (na obrázku) zajel v pátek nejrychlejší čas
Zdroj: Profimedia
Will Power (na obrázku) zajel v pátek nejrychlejší čas

Vozy IndyCar Series jsou nejrychlejšími na světě! Dokázal to páteční trénink IndyCar na závod 500 mil Indianapolis. Nejlepší piloti v něm obkroužili dvou a půl mílový ovál v rychlostech přibližujících se hranici 375 km/h. Nejrychlejší čas si připsal Will Power.

Pro páteční trénink měli piloti IndyCar zvýšený výkon turba. V tomto nastavení absolvují také víkendovou kvalifikaci. Pro závod se IndyCar zase vrátí k nižší hodnotě. Zvýšeného výkonu využil Will Power k zajetí zatím nejrychlejšího výkonu při přípravách na letošní ročník slavného závodu. Dvou a půl mílový ovál obkroužil průměrnou rychlostí 374.449 km/h. Ukázal tak, proč se pátečním tréninkům před kvalifikací přezdívá "rychlý pátek".

 

Za neoficiálním nejrychlejším výkonem i oficiálním rekordem okruhu ale ještě Power zaostal o několik km/h. Nejrychleji totiž létaly formule po oválu v Indianapolisu v roce 1996, kdy Arie Luyendyk, pro svou rychlost a původ přezdívaný létající Holanďan, obkroužil v kvalifikaci jedno kolo průměrnou rychlostí 382.216 km/h, v tréninku pak dokonce rychlostí těsně přes 385 km/h. V témže roce se ale po nárazu do zdi zabil vítěz kvalifikace Scott Brayton a INDYCAR začala rychlosti dosahované v Indianapolisu významně omezovat.

 

Power si vedl dobře, i když z tabulky odstraníme výkony, k nimž si pilot dopomohl i jízdou v aerodynamickém pytli za jiným vozem. To mu patřil druhý nejlepší čas těsně za Američanem Townsendem Bellem, startujícím v pátém voze týmu Andretti Autosport. Právě srovnání těchto časů nejvíce vypovídá o tom, jak jsou jezdci připravení na víkendovou kvalifikaci.

 

V té totiž bude mít každý pilot dráhu jen pro sebe a bude muset zajet čtyři letmá kola. Jejich výsledný čas pak rozhodne o tom, z jaké příčky příští neděli do nejslavnějšího závodu odstartuje.

 

Za zajetí nejrychlejšího času na rychlý pátek obdržel Power prémii téměř čtvrt milionu korun! Kompletní výsledky najdete ZDE.
 

 

Ve čtvrtečním tréninku zářil podceňovaný tým Dale Coyne Racing

Čtvrteční trénink v Indianapolisu ukázal, že i jezdci, kteří v IndyCar nestartují pravidelně a místo získají jen na 500 mil Indianapolis, dokážou svádět vyrovnané souboje s piloty, kteří jedou celou sezónu. Na první příčce se totiž umístil Gabby Chaves z malého týmu Dale Coyne Racing. Ten jen pár dní před prvním tréninkem nahradil v kokpitu Itala Filippiho.

 

Za nejrychlejším Chavesem se umístil Townsend Bell, jednačtyřicetiletý jezdec, který nikdy neodjel celou sezónu IndyCar, většinou startuje pouze v Indianapolisu a mimo závodění se hlavně živí jako spolukomentátor závodů IndyCar na americké stanici NBC Sports Network.

 

Dobrými výsledky překvapili i další piloti týmu Dale Coyne Racing, který jindy vymetá chvost startovního pole. Conor Daly byl čtvrtý nejrychlejší a Pippa Mannová, jediná žena přihlášená do letošní pětistovky v Indianapolisu, uzavírala první desítku. Tréninku se po včerejší nehodě nezúčastnil Spencer Pigot. Tým usilovně pracuje na přípravě náhradního monopostu a Pigot by měl na dráhu vyjet zase v pátek.

 

Ale ještě možná důležitější než celkové výsledky, je srovnání časů, které jezdci zajeli bez toho, aby se vyvezli v aerodynamickém pytli za jiným vozem. To totiž zvýší průměrnou rychlost na kolo až o 10 km/h. Jenže takovou pomoc piloti během kvalifikace mít nebudou. Nejrychlejší čas bez jízdy ve vleku za jiným autem zajel Will Power před Grahamem Rahalem, Scottem Dixonem a loňským šampionem Juanem Pablem Montoyou.

 

Kompletní výsledky čtvrtečního tréninku najdete ZDE. V pátek můžeme očekávat razantní zrychlení, protože na poslední den před kvalifikací INDYCAR pilotům zvýší výkon turba v motorech Chevrolet a Honda o 10 kPa. S tím pak jezdci o víkendu absolvují kvalifikaci. Po 2,5 míle dlouhém oválu by vozy měly létat rychlostí okolo 371 km/h!

Pigot prvním, kdo v trénincích v Indianapolisu letos boural

Uplynuly přibližně dvě hodiny ze středečního tréninku, když mladý pilot týmu Rahal Letterman Lanigan Racing Spencer Pigot ztratil kontrolu nad svou dallarou. "Vůbec nevím, co se stalo. Ale než jsem si uvědomil, co se děje, tak jsem jel zadkem napřed. Auto se přitom předtím chovalo dobře, dělali jsme nějaké změny a já jsem právě dokončil mé nejrychlejší kolo," řekl Pigot webu Racer.com.

 

Přípravy na loňský ročník 500 mil Indianapolis přitom provázely těžké nehody, při kterých se vůz odlepil od dráhy a letěl vzduchem. Zpravidla se také otočil podlahou vzhůru. Naštěstí se ukázalo, že změny, které před letošním závodem INDYCAR udělala, opravdu pomohly udržet kola na vozovce.

 

Nejrychlejší čas v tréninku zaznamenali piloti týmu Andretti Autosport Ryan Hutner-Reay a Carlos Muňoz. Oba ale využili takzvaného vleku, když se k rychlému kolu vyvezli v aerodynamickém pytli za jiným vozem. "Ve vleku zrychlíte o 10 km/h, takže ty výsledky nejsou moc vypovídající," uvedl předloňský šampion IndyCar Will Power, který si připsal třetí čas.

 

 

Kompletní výsledky najdete ZDE. (James Hinchcliffe je v nich dvakrát, protože druhý výkon zajel ve voze, který jinak řídí Mikhail Aleshin).
 

Úterní trénink musel být kvůli dešti zrušen

Něco podobného se v Indianapolisu stalo naposledy v roce 2011. Ačkoliv i v následujících letech déšť tréninky ovlivnil, protože trvají šest hodin, vždy se podařilo alespoň část odjet. Ne toto úterý. Piloti na to ale byli připraveni a všichni vyjeli na dráhu už během úvodního dne, což nebývá zvykem. Na důkladnou přípravu na kvalifikaci budou mít ještě dlouhé tři dny.

 

A během nich bude trať zřejmě pořádně plná. „Ano, to určitě uvidíte už zítra,“ uvedl pro web série jeden z nejpopulárnějších závodníků, vítěz 500 mil Indianapolis z roku 2013 Tony Kanaan. Ale v následujících dnech máme více času na trénink, než na všech ostatních závodech dohromady. A navíc jeden volný den, to znamená ušetřené pneumatiky, takže zítra můžeme více pracovat, pokud tedy bude lepší počasí. Takhle je to nuda, jen sedět a dívat se na prázdnou dráhu,“ dodal Kanaan.
 

 

V pondělí nejrychlejší nejmladší ze slavného rodu Andrettiů

Pondělní trénink probíhal v režii týmu Michaela Andrettiho. Vůbec nejrychlejší čas si připsal Michaelův syn Marco, vnuk legendárního Maria Andrettiho. Pondělí bylo ale hlavně o nováčcích a jejich prvních kolech na slavném oválu.

 

Nováčci musí splnit třífázový program, ve kterém prokážou, že jsou schopni vůz na dráze bezpečně ovládat. Během něj musí nejprve odjet 10 kol v rychlostech v rozmezí 210 a 215 mil/hod (338 až 346 km/h), následně 15 kol v rozmezí 215 až 220 mil v hodině (346 až 354 km/h) a 15 kol v rychlostech nad 220 mil v hodině (354 km/h).

 

Tuhle povinnost má pětice nováčků. Kompletně ji v pondělí splnili Max Chilton, Spencer Pigot a Alexander Rossi. Matthew Brabham a Stefan Wilson musí absolvovat ještě třetí část.

 

V následném tréninku si pak nejlépe vedl tým Michaela Andrettiho. Ten do závodu nasazuje pětici vozů. Čtyři se umístili na prvních čtyřech místech, veterán Townsend Bell, který za tým pojede jen ve vybraných závodech, skončil za svými stájovými kolegy a Scottem Dixon

 

 

Jezdci Andrettiho stáje ale svých osobních maxim dosáhli ve vleku za jiným autem. Nicméně Andretti, Muňoz a Hunter-Reay zdolali 2,5 mílový ovál jako jediní průměrnou rychlostí přesahující 228 mil v hodině (367 km/h) Kompletní výsledky najdete ZDE.

vbo TN.cz

Diskuze

Tento článek zatím nikdo nekomentoval.