Vaše náměty

redakcesport
@nova.cz

Publikováno 7. 4. 2018
indycar Poprvé na oválu

Tohle jinde neuvidíte: Auta těsně u sebe a rychlost přes 300 km/h!

IndyCar během testů ve Phoenixu
Zdroj: Profimedia
IndyCar během testů ve Phoenixu

Druhý závod čeká o víkendu piloty IndyCar Series. Bude to ale úplně jiná disciplína ve srovnání s tím, co jsme viděli před měsícem v St. Petersburgu. Celý kolotoč IndyCar se poprvé letos přesunul na ovál, kde piloty dělí jen centimetry od jiných vozů a ochranné zdi. Auta se přitom po trati prohánějí v rychlostech okolo 300 km/h. To jinde než v IndyCar neuvidíte!

Pro některé konzervativní fanoušky, kteří neuznávají nic jiného, než oválové závodění, je to vlastně první závod sezóny. Takhle totiž formulové závodění v USA vzniklo – na oválech. A ten ve Phoenixu patří mezi nejtradičnější. Otevřen byl už v roce 1964, v době, kdy americké formule ještě kromě vyasfaltovaných tratí jezdily na prašných oválech.

 

Nová trať vznikla jako výkladní skříň pro formule, která jim měla otevřít dveře na západ Spojených států. Není tak divu, že většinu ročníků zde IndyCar pořádala dokonce dva závody ročně. V posledních letech ale kvůli klesajícímu zájmu IndyCar na více než 10 let z Phoenixu odešla. Závod se podařilo obnovit až v roce 2016.

 

Letošní závod bude o to zajímavější, že je vůbec prvním pro nový vůz, který IndyCar nasazuje od letošní sezóny. Testy naznačily, že by mohl sedět týmu Rahal Letterman Lanigan Racing a loňskému vítězi slavného závodu 500 mil Indianapolis Satóovi, který byl v testech dominantní.

 

 

Na piloty čeká jednu míli (1,6 km) dlouhý ovál se čtyřmi zatáčkami. Objet ho dokola trvá necelých 20 vteřin. Auta přitom dosahují průměrné rychlosti okolo 300 km/h. Obkroužit jej musí 250krát.

 

Na rozdíl od jiných oválů trápilo v posledních letech piloty ve Phoenixu předjíždění. Mimo ideální závodní stopu se hromadily žmolky z pneumatik, najet do nich pak znamenalo riskovat náraz do zdi. IndyCar letos přišla se zajímavým řešením.

 

 

Vedle ideální stopy krouží před tréninky a závodem traktor s přívěsem, na něm má čtyři pneumatiky shodné s těmi, které se používají na formulích IndyCar, ty se postupně opotřebovávají a pogumovávají povrch. Pokud bude vše fungovat, jak IndyCar doufá, budou moci piloti jezdit i vedle ideální stopy a bojovat bok po boku, jak mají fanoušci nejraději.

 

Pro dva jezdce bude sobotní závod prvním v kariéře. Jedním z nich je i Pietro Fittipaldi. Mladý Brazilec je vnukem legendárního Emersona Fittipaldiho, který je dvojnásobným šampionem Formule 1, šampionem IndyCar a dvojnásobným vítězem 500 mil Indianapolis. Mladý Pietro ale taky ukázal, že umí závodit. Vloni vyhrál šampionát Formule 3.5 a to s českým týmem Antonína Charouze!

 

 

Pietro Fittipaldi ale není jediným vnukem slavného závodníka, kterého najdeme na startovním roštu. V IndyCar už třináct let závodí vnuk legendárního Maria Andrettiho Marco. Ten ve Phoenixu pojede s vozem zbarveným tak, aby připomínal formuli, s níž Mario Andretti získal přesně před 25 lety právě ve Phoenixu své poslední vítězství v bohaté kariéře v IndyCar.

 

Závod začíná v sobotu večer místního času při západu slunce. Piloti tak předvedou show pod umělým osvětlením, což ale pro fanoušky v Evropě znamená, že si musí pořádně přivstat. Závod můžete sledovat v přímém přenosu na programu Nova Sport 1. Začíná v neděli ve 3:30 ráno.
 

vbo TN.cz