Vaše náměty

redakcesport
@nova.cz

Aktualizováno 15.4. 2009 19:43

Formule 1: Difuzory prošly. K čemu vlastně jsou a jak fungují

Zdroj všech sporů - difuzor na monopostu stáje BrawnGP
Zdroj: oficiální zdroj
Témata:

Problém ohledně aerodynamických prvků některých stájí byl vyřešen. FIA rozhodla, že sporné difuzory vyhovují regulím.

Mezinárodní odvolací soud Mezinárodní automobilové federace (FIA) zamítl ve středu v Paříži odvolání stájí F1 Ferrari, Renault, Red Bull a BMW Sauber ve věci konstrukce difuzorů týmů BrawnGP, Toyota a Williams.

Krátce po oznámení rozhodnutí vydala stáj Toyota prohlášení. "Byl jsem si jist, že odvolací soud vynese právě tento verdikt, a jsem spokojen," uvedl šéf týmu Tadaši Jamašina. "Studovali jsme technické předpisy velmi pečlivě, celý proces jsme konzultovali s Mezinárodní automobilovou federací," dodal Jamašina.

Co je to difuzor?

Formule 1 prošla před sezonou důležitými technickými změnami. Nejzásadnější se týkaly aerodynamiky vozu, kdy byla podstatným způsobem redukována plocha přítlačných křídel. Ztráta přítlaku musela být nahrazena někde jinde.

Podívejte se, jak vypadá difuzor BrawnGP:

A v tu chvíli vstupuje do hry difuzor, který je součástí aerodynamických prvků formule 1.Tím, že se v difuzoru zvětší průchozí profil, umožní se expanze proudícího vzduchu. Výsledkem je vznik podtlaku, takže záď je vlastně přisávána k podložce.

Podívejte se, jak funguje difuzor:

Význam této části vozu vzrostl vzhledem k omezení účinnosti zadní přítlačné plochy v souvislosti se zmenšením zadního přítlačného křídla. Celkový aerodynamický přítlak totiž poklesl o 50 %. Účinek difuzoru závisí na jeho objemu. Čím větší, tím větší přítlak.

Proč se Ferrari a dalším stájím nelíbí aerodynamické řešení BrawnGP?

Princip sporu je jednoduchý. FIA stanovila přesné rozměry podlahy vozu i difuzoru, který je nyní široký 1000 mm, dlouhý 350 mm a smí mít největší výšku 175 mm nad zemí. Nad difuzorem se nachází deformační struktura karoserie, která chrání vůz při nárazu zezadu. Tato část nesmí být výše než 200 mm na povrchem, což znamená, že se nachází 25 mm nad difuzorem. A právě v tom je jádro pudla.

Technici zmíněných tří týmů využili tento prostor k tomu, aby vytvořili aerodynamicky tvarovaný nástavec karoserie, který je jakýmsi druhým patrem difuzoru. Tím zvětšili jeho objem asi o 10 %, což zvyšuje jeho účinnost. Zároveň však překročili povolenou výšku 175 mm, ale vzhledem k tomu, že se jedná o karoserii a nikoliv difuzor, tak je vše v pořádku, což potvrdil i Odvolací soud FIA.

A co říci závěrem? Některé stáje byly při stavbě svých monopostů prostě chytřejší, než ostatní, což se netýká jenom BrawnGP, ale také Toyoty a BWM, takže v úvodu sezony sklízí za svoji vynelázavost ovoce.

Experti tvrdí, že takové rozhodnutí FIA se dalo očekávat.

jvl TN.cz