Vaše náměty

redakcesport
@nova.cz

Publikováno 17. 5. 2017
500 mil Indianapolis Tým Penske

Přípravy na Indy500: Druhý trénink ovládl nejúspěšnější tým

Will Power během pit stopu
Zdroj: Profimedia
Will Power během pit stopu

Piloti IndyCar Series mají za sebou druhý trénink na největší závod sezóny, 500 mil Indianapolis. V úterním tréninku se nejlépe vedlo dvěma pilotům týmu Penske, Willu Powerovi a Héliovi Castronevesovi. Penskeho stáj je nejslavnějším americkým týmem a tím nejúspěšnějším i v Indianapolisu.

Co je pro fanoušky formule 1 tým Ferrari, to je pro fanoušky IndyCar stáj Penske. Tým, který vybudoval Roger Penske, je nejstarším a zároveň nejúspěšnějším týmem v současném startovním poli. Na kontě má 14 mistrovských titulů a hned šestnáct vítězství v pětistovce v Indianapolisu. Na Starou cihelnu má stáj i hořké vzpomínky, když se před 22 lety ani jeden z Penskeho pilotů do závodu nekvalifikoval.

 

V letošním ročníku bude mít Roger Penske, kapitán amerického motorsportu, hned pět želízek v ohni. Takovou sílu ještě nikdy Penske do Staré cihelny nepřivezl. Na soupisce má obhájce titulu Simona Pagenauda, který ve Phoenixu získal první vítězství na oválu, talentovaného Josefa Newgardena, který pro tým závodí první rok a hned ve třetím závodě si připsal první vítězství s týmem Penske. Newgarden byl vloni v Indy500 třetí.

 

O čtvrtý triumf, kterým by se vyrovnal třem nejúspěšnějším pilotům v historii závodu, se bude pokoušet Hélio Castroneves. Will Power je šampionem z roku 2014, už dávno neplatí, že je silný jen na silničních okruzích a na oválech neumí. Navíc ačkoliv do sezóny nevstoupil nejlépe, ukazuje, že teď má výbornou formu. Ke stáji se navíc na závody v Indianapolisu připojil dvojnásobný vítěz Indy500 Juan Pablo Montoya. Toho Penske po zpackané loňské sezóně vyměnil za Newgardena a Montoya bude chtít ukázat, že ještě nepatří do starého železa.

 

 

Co dokáže „odložený“ bývalý jezdec, pokud je správně motivovaný, Penske moc dobře ví. V roce 1987 se stáj rozloučila s Alem Unserem, který pro tým předtím odjel tři kompletní a jednu neúplnou sezónou a získal dva tituly. Jenže v Indianapolisu se v tréninku se zranil Danny Ongais, kterého Penske najal místo Unsera. Unser, který byl v Indianapolisu, doufal, že se mu podaří získat místo v konkurenceschopném voze, a pomáhal svému synovi. Penske ho oslovil, místo vlastních vozů PC-16 se rozhodl vsadit na rok starý March 86C. Ten pro Unsera stál v hotelu Sheraton jako předváděcí vůz. Tým ho narychlo upravil zpět na závodní speciál a Unser si dojel pro své čtvrté vítězství v Indy500.

 

Tým ale zažil v Indianapolisu i hořké chvíle. V roce 1995 byl dominantní stájí. Vyhrál předchozí dvě pětistovky a dvanáct z šestnácti závodů poslední sezóny. Před Indy500 ale přišla změna pravidel týkající se motorů. Mercedes-Benz za zády Penskeho pilotů se s ní nedokázal vyrovnat. Ačkoliv se Penskemu během května snažili pomáhat soupeři, půjčili náhradní vozy s jinými motory, aby se Penskeho duo Al Unser junior a Emerson Fittipaldi nějak do závodu dostalo, nepovedlo se to a poprvé v historii Penske zažil, jaké to je, když se jeho vozy do závodu nedostanou.

 

V další sezóně přišlo nechvalně proslulé rozdělení amerických formulí na Indy Racing League (dnes IndyCar) a CART. Penske zůstal na druhé straně, ale byl jedním z prvních týmů z CART, který se v roce 2001 do Indianapolisu vrátil. A vrátil se triumfálně. Hélio Castroneves se ve svém prvním startu v Indy dočkal vítězství, Gil de Ferran byl druhý

 

 

Castroneves zažil v Indianapolisu ještě jednou velmi emotivní chvíle. V roce 2009 kvůli obvinění z daňových úniků zmeškal úvod sezóny, měsíc poté, co jej ale soud osvobodil, sednul v Indianapolisu do formule a dojel si pro třetí vítězství.

 

Letos má stáj skvělou formu. Power a Castroneves ovládli všech pět letošních kvalifikací. Power, Newgarden a Pagenaud vyhráli jeden z letošních závodů. Ve druhém tréninku PEnskeho piloti ukázali rychlost. Will Power byl nejrychlejší, Hélio Castroneves obsadil druhé místo.

 

V tréninku překvapili také další piloti. Gabby Chaves za sebou sice má jeden a půl sezóny v IndyCar, letos ale startuje s novým týmem Harding Racing, pro který je to vůbec první závod v IndyCar. Chaves jejich vůz dostal ve druhém tréninku na třetí místo. Dvaadvacetiletý Sage Karam za sebou má sice 14 závodů v IndyCar, z toho většinu za přední tým Chipa Ganassiho, ale vloni startoval jen v Indianapolisu, stejně jako jeho tým Dreyer & Reinbold Racing. V tréninku byl ovšem pátý. Kompletní výsledky tréninku najdete ZDE.

vbo TN.cz