Vaše náměty

redakcesport
@nova.cz

Publikováno 14. 4. 2018
indycar Pátek v Long Beach

Pláže, palmy a rychlá auta – to je „americké Monako“ Long Beach

Tony Kanaan v Long Beach
Zdroj: Profimedia

Tento víkend má šampionát IndyCar Series na programu jeden z nejtradičnějších podniků. Závod na městském okruhu v Long Beach na předměstí Los Angeles. Trať se vine podél nábřeží a pro podobnost se slavným evropským okruhem v Monte Carlu se jí přezdívá „americké Monako“.

Vyrovnaný a napínavý závod, který často přináší nečekaného vítěze, tak by se ve zkratce dal shrnout podnik v Long Beach. Na zajímavá jména ve Victory Lane jsme si za poslední roky zvykli třeba Mike Conway a Takuma Sató se zde dočkali svého prvního vítězství v kariéře v IndyCar. Nebo James Hinchcliffe ukázal vloni, že je po vážném zranění v Indianapolisu zpět v plné síle.

 

Trať v Long Beach v minulosti opakovaně měnila konfiguraci. Ta současná, které dominuje dlouhá cílová rovinka na ulici Shoreline drive se využívá od roku 2001. Právě konec cílové rovinky je nejlepším místem k předjíždění. Piloti to často zkoušejí i na konci protilehlé rovinky.

 

Long Beach byla osm let závodem Formule 1. Na nápad uspořádat zde automobilové závody přišel podnikatel v cestovním ruchu Chris Pook. Nejprve na podzim roku 1975 přivedl do města Formuli 5000, hned další rok ale Pook zlákal Formuli 1. V Long Beach vítězili jen ti nejlepší z nejlepších – Mario Andretti, Gilles Villeneuve, Nelson Piquet či Nicky Lauda.

 

V polovině 80. let ale Pook velmi zariskoval. Rozešel se s Formulí 1 a nahradil ji závody IndyCar. Sice se to v prvních letech projevilo na návštěvnosti, diváci se ale brzy vrátili, aby pozorovali ty nejlepší jezdce zámořských formulí. V Long Beach se zprvu dařilo hlavně zástupcům dvou závodniciných klanů – Andrettiů a Unserů.

 

I když IndyCar využívá městské okruhy poměrně často, Long Beach bylo vždycky jedinečné. Náročná trať nabitá historií, obtížné předjíždění, krásné scenérie a nadprůměrný zájem fanoušků zajistily Long Beach po právu přezdívku „americké Monako“.

 

A o atraktivitě podniku na pobřeží Pacifiku svědčí i fakt, že v posledních letech vyvíjela Formule 1 velkou snahu, aby přetáhla Long Beach zpět do svého kalendáře. Vloni ale město prodloužilo smlouvu s IndyCar a zajistilo, že na další roky bude „americké Monako“ patřit americkým formulím.

 

 

V pátek absolvovali piloti dva tréninky. Nejlépe si v tom prvním vedl čtyřnásobný šampion Scott Dixon. Ten si pochvaloval, že vůz bych rychlý od chvíle, kdy jej tým vyndal z přívěsu. V pátek dopoledne se dařilo hlavně bývalým vítězům. Krok s nimi dokázal držet jen Alexander Rossi, který zajel třetí nejrychlejší čas. Kompletní výsledky prvního tréninku najdete ZDE.

 

Odpoledne byla trať více rozpálená, a protože nové vozy IndyCar mají menší přítlak, na horkém asfaltu měli jezdci plné ruce práce, aby auto udrželi v bezpečné vzdálenosti od betonových stěn. To se nepovedlo loňskému vítězi 500 mil Indianapolis Satóovi, který v závěru tréninku poslal svůj vůz ve smyku v 1. zatáčce do bariéry. Trénink tak předčasně skočil. Sató se nezranil, auto ale bylo vážně poškozeno.

 

Na první příčku se tentokrát vyšvihl Rossi, který v prvních dvou závodech letošní sezóny dojel pokaždé na bronzové příčce. Za ním skončil Ryan Hunter-Reay. Oba piloti startují za stáj Andretti Autosport, která bývá v Long Beach vždy silná. Vloni ale všechny čtyři Andrettiho mušketýry vyřadily technické problémy.

 

 

Třetí skončil vítěz posledního závodu IndyCar ve Phoenixu a obhájce mistrovského titulu Josef Newgarden. Ten přišel o posledních 10 minut tréninku, což byl trest od IndyCar, že po prvním tréninku nepřišel na povinné vážení. Newgarden se omlouval, že jej zdrželi fanoušci. Bourajícímu Satóovi patřila čtvrtá příčka a elitní desítku uzavíral Dixon. Kompletní výsledky 2. tréninku najdete ZDE.

 

V sobotu čeká piloty ještě jeden trénink a kvalifikace. Závod začíná v neděli ve 22:30. Stanice Nova Sport 2 jej odvysílá ze záznamu, který začíná 10 minut po pondělní půlnoci, hned po skončení přímého přenosu play-off NBA.
 

vbo TN.cz