Reklama
Reklama

Vaše náměty

redakcesport
@nova.cz

Publikováno 9. 6. 2018
indycar Kvalifikace

Peklo v Texasu: Jezdce čeká velké klopení, vysoká rychlost a tropy

Vozy IndyCar na Texas Motor Speedway
Zdroj: Profimedia
Vozy IndyCar na Texas Motor Speedway

Na piloty IndyCar Series čeká před zaslouženým volným víkendem ještě jedna náročná zkouška, ovál Texas Motor Speedway, kde auta létají po dráze s vysokým klopením rychlostmi přes 360 km/h a jezdci zažívají brutální přetížení. V kvalifikaci si nejlépe vedli piloti týmu Penske, kteří získali první tři místa na startovním roštu.

Jak umí být IndyCar vyrovnaná, ukázali piloti v prvním pátečním tréninku. Ačkoliv časomíra měří čas na desítitisíciny sekundy, tedy na čtyři desetinná místa, zajeli Tony Kanaan a Robert Wickens naprosto totožný čas – 0:23,5621. Třetí nejrychlejší byl Bourdais před Rossim a Chavesem (kompletní výsledky ZDE).

Reklama

 

Pro týmy byl trénink hlavně o tom, seznámit se s tím, jak se nový vůz chová na texaském oválu. Tam sice před sezonou s letošní specifikací auta týmy testovaly, ale při teplotách výrazně nižších, než jaké panují v horkém Dallasu v těchto dnech, kdy teploty přesahují třicítku. Navíc do Texasu dodavatel pneumatik Firestone přivezl novou směs pneumatik. Ta loňská se totiž na novém povrchu rychle opotřebovávala a kvůli hrozbě nebezpečných defektů ve vysokých rychlostech museli všichni piloti po 30 kolech povinně přezouvat.

 

Hned po tréninku následovala kvalifikace. V té si nejlépe vedli piloti týmu Penske. Vítěz Indy500 a obhájce vítězství z loňského závodu Will Power se kvalifikoval jako třetí. Před sebou bude mít stájové kolegy Pagenauda a loňského šampiona Josefa Newgardena. Ten na Texas Motor Speedway slavil pole position, svou pátou v kariéře (kompletní výsledky ZDE).

 

 

Výborně si vedl také nováček Robert Wickens, který se s Powerem postaví do druhé řady. Přestože na oválech nikdy nezávodil, od začátku sezony ukazuje, že je hrozbou na každém typu trati. Další řada bude patřit zkušeným veteránům Bourdaisovi a Kanaananovi. Za nimi se na rošt postaví Dixon a Rossi a první desítku uzavírají Sató a vítěz posledního závodu v Detroitu Hunter-Reay.

 

Ještě v pátek na jezdce čekal závěrečný hodinový trénink. Závod se totiž jede pod umělým osvětlením v sobotu večer místního času. O necelých 24 hodin dříve tak piloti dostali možnost se připravit na podobné podmínky, jaké budou během závodu panovat. Nejlépe si vedl Dixon, který byl nejrychlejší před Kanaanem a Bourdaisem (kompletní výsledky ZDE).

 

Ovál Texas Motor Speedway měří 1,5 míle, až do loňského roku dosahoval v zatáčkách klopení 24 °, pak jej sice při pokládce nového asfaltu nechal majitel dráhy o čtyři stupně snížit, i tak ale mohou auta i v zatáčkách dosahovat vysokých rychlostí. Právě velké klopení způsobilo v roce 2001 nečekaný problém. V té době v Americe soupeřily o pozornost fanoušků dvě formulové série, a když do Texasu přišel šampionát Champ Car, využívající mnohem silnější motory, než tehdy IndyCar, piloti dosahovali tak vysokých rychlostí a hlavně silného přetížení, že po pár kolech téměř omdlévali. Závod musel být zrušen.

 

 

Vloni závod poznamenala hromadná nehoda osmi aut. Piloti proto volají po zásahu do aerodynamiky vozů, aby nemohli i v zatáčkách závodit v balíku kolo na kolo. Podobné kousky totiž často končí právě hromadným karambolem s vážnými následky. INDYCAR se proto před závodem právě na aerodynamiku vozů zaměřila a navrhla některé změny, které by tomu měly zabránit.

 

Letošní závod začíná v neděli v 2:40 ráno. Přímý přenos můžete sledovat na programu NOVA Sport 1.

 

vbo TN.cz
Reklama

 

Reklama