Vaše náměty

redakcesport
@nova.cz

Publikováno 9. 3. 2018
IndyCar Představení šampionátu

Nová auta, nové hvězdy! Začíná sezóna IndyCar. Na co se těšit?

Nový vůz IndyCar při testech
Zdroj: Profimedia
Nový vůz IndyCar při testech

Tento víkend začíná další ročník šampionátu IndyCar Series. Fanoušci mají velká očekávání. IndyCar totiž představí nové vozy. Všichni tak začínají na stejné startovní čáře. Nový vůz je náročnější na řízení a vyžaduje od pilotů větší výkon. Na startovním roštu budou i piloti, kteří v juniorských sériích závodili za české stáje, včetně vnuka legendárního Emersona Fittipaldiho. Závody bude moci sledovat na stanici Nova Sport 2.

Dlouhá zimní přestávka je u konce. Už v neděli se rozburácí motory chevrolet a honda v útrobách nových formulí IndyCar a piloti si to poprvé letos rozdají na dráze. Jak je v posledních letech tradicí, bude to na městském okruhu ve floridském St. Petersburgu, který kombinuje úzké městské ulice s širokou přistávací dráhou místního letiště.

 

Na představení nových vozů se fanoušci IndyCar těšili déle než rok. Série totiž stanovila jasný požadavek – nový vůz musí být nejen rychlý a bezpečný, ale musí také dobře vypadat.

 

Inspirací byly vozy IndyCar z přelomu 80. a 90. let. Zmizely tak nevzhledné nárazníky za zadním kolem, které měly předcházet nebezpečnému kontaktu kol, který nejednou skončil odlepením auta od povrchu. Pryč je také airbox za hlavou jezdce a hlavně různá křidélka a další aerodynamické prvky, které se při sebemenším kontaktu odlamovaly a způsobovaly přerušování závodů.

 

Piloti jsou z nového auta nadšení. Nové je jen částečně. Změněná je pouze aerodynamická část, která je namontovaná na stávající podvozek, který IndyCar využívá už od roku 2012. Co naštěstí na voze nenajdeme, tak je systém „halo“, který letos zavedla pro své formulové série Mezinárodní automobilová federace. I pro IndyCar je ochrana hlavy jezdce důležitá, místo „svatozáře“ ale testuje ochranné čelní sklo, které pro sérii vyvíjí firma vyrábějící kokpity stíhaček. Letos se jej ale určitě ještě nedočkáme.

 

 

Nastupuje vnuk legendárního Fittipaldiho

Nový vůz přilákal do série nové týmy i nové jezdce. Změnily se i sestavy stávajících stájí, včetně těch předních. Z IndyCar třeba odešel oblíbený Brazilec Castroneves, který pojede jen dva závody v Indianapolisu. Obhájci posledních dvou titulů, stáj Penske, tak bude mít jen tři piloty. Jejich největší vyzyvatel, tým Chipa Ganassiho, nasadí jen dva jezdce. Vedle čtyřnásobného mistra Dixona bude jezdit loni nejlepší nováček Ed Jones.

 

Mezi nováčky najdeme zajímavá jména. Debut si v IndyCar odbude jedenadvacetiletý vnuk legendárního závodníka Emersona Fittipaldiho Pietro, který vloni bojoval za český tým Antonína Charouze v šampionátu Formule 3.5. Fittipaldi odjede polovinu závodů. Část šampionátu absolvuje také Rakušan René Binder, který vloni také startoval za českou stáj Antonína Charouze. Nejvíce se očekává od Kanaďana Roberta Wickense. Ten strávil několik posledních sezón v německém šampionátu cestovních vozů DTM.

 

Na co se těšit?

Na rozdíl od jiných sérií jsou závody IndyCar velmi vyrovnané. Vloni se v 17 závodech radovalo z vítězství 10 různých pilotů. Letos si navíc všichni musejí zvykat na nový vůz, což maže všechny výhody, které snad některé týmy měly.

 

Posílily i slabší týmy, třeba stáj A.J. Foyta, největší americké závodnické legendy, získala zkušeného Brazilce Kanaana a v testech to bylo hned vidět. Stejně tak tým Bobbyho Rahala posílil příchodem úřadujícího šampiona 500 mil Indianapolis Satóa a v testech nenašel přemožitele.

 

 

V IndyCar musí piloti ukázat skutečnou všestrannost – síly měří na hrbolatých městských okruzích, kde je zeď proklatě blízko, tradičních amerických silničních okruzích, krátkých oválech, které jsou v podstatě jedna velká zatáčka, i na dlouhých oválech, kde rychlost překračuje 370 km/h.

 

Perlou kalendáře je tradiční závod na 500 mil v Indianapolisu. Letos se jede už po 102. Loňský závod okořenila účast dvojnásobného šampiona Formule 1 Fernanda Alonsa, který dal košem Velké ceně Monaka, aby závodil v Indianapolisu. A než jej zradil motor, tak dokonce slavný závod i vedl! Letos se asi Alonso z Formule 1 neuvolní, za to se fanoušci už teď těší na jeden velký comeback a rozlučku. Svou závodnickou kariéru v Indianapolisu zakončí Danica Patricková. Jediná žena, která Indy500 vedla.

 

Stejně jako v posledních dvou letech můžete závody sledovat na stanici Nova Sport 2. Komentátor Martin Straka, jak je u něj už notoricky známé, se přímých přenosů nemůže dočkat. "Pro kolegu Michala Berana a mě to bude třetí společná sezona zámořských formulí v barvách TV Nova Sport. Podobně jako předešlé roky i letos nás čeká velice poutavá sestava velkých cen. Vedle nové techniky, která fanoušky očarovala od prvního představení, máme další lákadla," říká Straka.

 

"Noví závodníci, osobně se velmi těším na Roberta Wickense, nové stáje, a jakkoli z kalendáře vypadla proslulá dráha Watkins Glen, vrací se jiný šperky zámořské scény - Portland. Samozřejmostí je plnotučné startovní pole se čtyřiadvaceti piloty, velká vyrovnanost a díky ní co závod, to velká sportovní řež," dodal.


Přímý přenos prvního závodu letošní sezóny začíná na stanici Nova Sport 2 v neděli v 17:30!
 

vbo TN.cz