Aktualizováno 7.1. 2017 11:58
blog názory expertů

Horská turistika na Dakaru. V celé své kráse se ukázala včera

Rallye Dakar
Zdroj: Profimedia

Tak nazval motorkář Honza Veselý tento typ Dakaru. V plné kráse se to ukázalo včera, když bylo nutno zrušit celou druhou půlku rychlostní vložky kvůli „nevlídnému“ počasí. Pod tímto eufemizmem je možno si představit cokoliv, od zaplavené trati až po sněhové závěje. Z plánovaných 438 kilometrů zůstaly pouhé dvě stovky, a i ty dělaly závodníkům pěkné potíže. Bohužel, hlavně těm našim.

Výjimkou se překvapivě stal Mates Macík, kterého tentokrát nezlobilo auto ani navigace a dojel na úžasném čtvrtém místě. Tak to gratulujeme!
 

Technika naopak zlobila obě Tatry, což začalo už den předem, a dokonce nebylo úplně jisté, zda Martin Kolomý do etapy odstartuje. Zakopaný pes je v čerpadle posilovače řízení, který se nějakému výrobci nepovedl. Motorář Robin Dolejš má teď určitě zamotanou hlavu.


Posilovač řízení totiž, podobně jako špatné brzdy, není jenom technickým problémem. Jde doslova o ústa. Dovedete si jistě představit, co znamená nečekaně ztvrdlý volant, v rychlosti a někde v horském terénu.

Kolomajz se snažil, dokonce atakoval špičku, ale potom se zase něco zkazilo a byl rád, že to dovlekl na dvacátém místě. Alešovi to evidentně nejelo od začátku a skončil až pětadvacátý. Byl to prostě takový hodně smutný den pro Buggyru, která šla do závodu s neskrývanými ambicemi na přední umístění. Čert, aby to spral!
 

Martinu Prokopovi pro změnu asi zase nejel motor, protože minutové ztráty na prvního až do průjezdního bodu č. 2, se náhle změnily na více jak hodinový propad v cíli. To je prostě osud prototypů. Vzpomeňme si na potíže u Peugeotů, když před dvěma lety přijeli s velkou slávou s novými superauty a rozpadlo se jim to všechno. Přitom auta vyvíjela fabrika s neomezenými prostředky a stovkou inženýrů. Martin Prokop to postavil s Mírou Zapletalem v garáži.

Klymčiw s Engelem bojují jako lvi a není to zbytečná snaha. Po penalizační smršti z předchozího dne a potížích předních jezdců v etapě, se špička závodu motocyklů hodně zamotala. Bohužel se do toho zamotal i Štefan Svitko, který měl našlápnuto na podium.
 

Macháčkovu roli ve čtyřkolkách převzal tak trochu Zdeněk Tůma, ale bude to ještě hodně dřiny a nečekaných hrůz.
 

Cíl etapy byl ve městě Oruro, které z jedné strany obklopují čtyř až pětitisícovky, zatímco na druhé straně je „nížina“ pouhých 3500 metrů vysoko. Tam se jistě moc příjemně pracuje.
 

Tak snad to ten Dolejš nějak vyřeší.
 

Josef Kalina TN.cz

Diskuze

7.1. | 13:53 Roman Skala
0
Dakar v Jižní Americe a Velká říjnová socialistická revoluce v Listopadu. To sedí.