Aktualizováno 1.2. 2016 15:39
kauza cyklistický skandál

ODHALENÍ: Dodavatel kol s motorem přinesl šokující zprávu! 

Zdroj: Enex

Jako by cyklistika neměla v poslední době problémů dost. Od víkendu řeší nový skandál. Na mistrovství světa v cyklokrosu našli komisaři při kontrole rezervního kola ukrytý elektromotor. Italský deník Gazzetta dello Sport nyní přišel s dalšími šokujícími informacemi. A odborník popisuje, jak to celé vlastně funguje.

"Doping" v podobě motorizovaného závodního kola je tématem diskuzí už do roku 2010, údajně se ale prý používá už daleko déle. V podezření už byl dokonce i známý cyklista Fabian Cancellara, nikoho se ale nepodařilo usvědčit. Až doposud. První přistiženou je mladá Belgičanka Femke van den Driesscheová, favoritka závodu do 23 let na cyklokrosovém světovém šampionátu. "Je to poprvé, co se nám podařilo odhalit technický podvod a byl to pro nás šok. Většina lidí je z toho vytočená," uvedl Peter Van den Abeele z Mezinárodní cyklistické unie.

 

"Zavolali jsme členy belgické reprezentace, odmontovali před nimi sedlo a v sedlové trubce byly vidět elektrické kabely. Když chtěli sundat středové složení, bylo netradičně přilepené. A uvnitř byl motor," dodal Van den Abeele.

 

Už rok přitom jsou v platnosti předpisy, podle nichž hrozí hříšníkovi za tento přečin minimálně šestiměsíční pozastavení činnosti a pokuta 200 tisíc švýcarských franků, tedy téměř 5 milionů českých korun.

 

 

Kauzou devatenáctileté závodnice se nyní zabývají média po celé Evropě. Například italský deník Gazzetta dello Sport neváhal aféře věnovat celou stranu. Zdroj novináře Claudia Ghisalbertiho, známého odborníka na cyklistiku, popsal nejen to, jak celá věc funguje.

 

"Motor skrytý v sedadlové trubce je stará věc, už překonaná. Hranice se posunuly, je to daleko dražší a technologicky pokročilejší. Zaplatíte 200 tisíc eur a počkáte si šest měsíců, než se na vás dostane v pořadníku. Existují dva typy - první využívá motor otáčený klikou, druhý je elektromagnetický," líčí Ghisalberti.

 

Ten tvrdí, že používání motoru v závodních kolech není žádnou novinkou, především při závodech na italském území, kde na takových strojích jezdí amatéři i bývalí profesionálové. "Prodal jsem v posledních letech přes 1 200 takových kol," přiznává novinářův zdroj, který vysvětluje, jak se taková akce zprostředkovává.

 

"Rám z karbonových vláken se otevře, aby se do něj uložil motor. Pak se uzavře, natře a je hotovo," říká. Elektrické vodiče ukryté hluboko v útrobách kola mohou zvýšit výkon o 20 až 60 W, což je dost k tomu, aby se z průměrného jezdce stal fenomenální závodník. A závodníci kolikrát ani sami nevědí, že s kolem je něco v nepořádku. "Prostě si myslí, že měli skvělý den," usmívá se.
 

msl TN.cz

Diskuze

Nejvíce hodnocené komentáře:

1.2. | 19:17 bard-lidu
7
pichav: Ty píšeš ty tvé příspěvky na starém bambusovém psacím stroji z ...
1.2. | 16:20 pichav
-12
ELEKTROMOTOR V KOLE NEBO NORMALNI DOPING JE OUT !!!! MYSLIM ZE UZ JE BEZNE MEZI ...
11.4. | 16:31 Vítězslav Jahoda
0
No jasně, vyhrávat se musí za každou cenu. Tedy i podvodem. Touha po moci, touha po penězích, upadající morálka lidí, násilí, vraždy, války, korupce, podvody, daňové úniky, lži sdělovacích prostředků, vláda světových korporací atd.!!!
1.2. | 22:21 Aleš Pur
3
allanaldik: kdybych byl výrobce, tak je pro mě důležité, že chce výrobek a je ochotný za to utratit prachy. On nic nespáchal, spáchal ten, kdo použil a kdo ji to kolo z týmu dal.
1.2. | 22:20 Aleš Pur
5
allanaldik: provinil se akorát ten, kdo jí to kolo dal, ne výrobce. To je jako kdybys obvinil z vraždy výrobce pušky a ne toho, kdo vystřelil a zabil. Když budu prodávat kola s motorkem, tak mi bude u zadku, jestli na tom bude jezdit závodnice, nebo babka do obchodu.
1.2. | 21:00 allanaldik
1
NE. tak proc tady nekdo podvadi a evidentne proda 1200 kol aby se podvadelo pri zavodech? Zakazuji drogy, steroidy a vse co k tomu nepatri takze i tady pochybil ten co to vymyslel a tim je ten jediny prodejce techto specialu.
1.2. | 21:00 allanaldik
1
Aleš Pur - ja myslim pri zavodeni na kolech, o tom je clanek a ne o beznem jezdeni s elektrokoly a tady je to jeste utajene takze nepriznane jak evidentně zjistili pri kontrole.Ze by nekdo dal do zavodni formule silnejsi motor aby jela rychleji? dela se to?nebo Sablikova ma v bruslich taky motorek?-
1.2. | 20:04 Aleš Pur
1
allanaldik: to jsem netušil, že výroba kola s motorkem je trestným činem. Můžu prosím vědět, jaký? Když budu chtít udělat kolo s motorem, tak mi ho udělají, protože jim je úplně fuk, co se s ním bude pak dělat...
1.2. | 19:22 bard-lidu
3
No jo, ale to hlavní neprozradil - odkud berou tu potřebnou energii pro pohon elektromotoru. 60 W výkonu za hodinu to je při napětí 12 voltů 5 Ah. Taky jsem nepochopil ten motor na kliku. To jako že šlape a akumuluje si do něčeho energii a pak ji vydá, když to potřebuje třeba při spurtu ???
1.2. | 19:17 bard-lidu
7
pichav: Ty píšeš ty tvé příspěvky na starém bambusovém psacím stroji z Vietnamu, nebo proč to vypadá tak blbě ??? (velká písmena bez interpunkce)
1.2. | 19:15 allanaldik
-2
Výrobce techto kol o tom vedel a pachal trestny cin. Jeho firma by mela zaplatit tucnou pokutu a vse skonfskovat.
1.2. | 16:20 pichav
-12
ELEKTROMOTOR V KOLE NEBO NORMALNI DOPING JE OUT !!!! MYSLIM ZE UZ JE BEZNE MEZI ZAVODNIKY !! SUPERMINIATURNI RAKETOVY MOTOR V RITNIM OTVORU !! PRIPADNE DIRY V KALHOTECH SE SVEDOU NA TO ZE KALHOTY JSOU OD VIETNAMCU !! A NIKDO NIC NEPOZNA !! DOPING =0 !!! KOLO AT SI PROHLEDNOU EL MIKROSKOPEM !! RADOST