Vaše náměty

redakcesport
@nova.cz

Aktualizováno 1.2. 2016 15:39
kauza cyklistický skandál

ODHALENÍ: Dodavatel kol s motorem přinesl šokující zprávu! 

Zdroj: Enex

Jako by cyklistika neměla v poslední době problémů dost. Od víkendu řeší nový skandál. Na mistrovství světa v cyklokrosu našli komisaři při kontrole rezervního kola ukrytý elektromotor. Italský deník Gazzetta dello Sport nyní přišel s dalšími šokujícími informacemi. A odborník popisuje, jak to celé vlastně funguje.

"Doping" v podobě motorizovaného závodního kola je tématem diskuzí už do roku 2010, údajně se ale prý používá už daleko déle. V podezření už byl dokonce i známý cyklista Fabian Cancellara, nikoho se ale nepodařilo usvědčit. Až doposud. První přistiženou je mladá Belgičanka Femke van den Driesscheová, favoritka závodu do 23 let na cyklokrosovém světovém šampionátu. "Je to poprvé, co se nám podařilo odhalit technický podvod a byl to pro nás šok. Většina lidí je z toho vytočená," uvedl Peter Van den Abeele z Mezinárodní cyklistické unie.

 

"Zavolali jsme členy belgické reprezentace, odmontovali před nimi sedlo a v sedlové trubce byly vidět elektrické kabely. Když chtěli sundat středové složení, bylo netradičně přilepené. A uvnitř byl motor," dodal Van den Abeele.

 

Už rok přitom jsou v platnosti předpisy, podle nichž hrozí hříšníkovi za tento přečin minimálně šestiměsíční pozastavení činnosti a pokuta 200 tisíc švýcarských franků, tedy téměř 5 milionů českých korun.

 

 

Kauzou devatenáctileté závodnice se nyní zabývají média po celé Evropě. Například italský deník Gazzetta dello Sport neváhal aféře věnovat celou stranu. Zdroj novináře Claudia Ghisalbertiho, známého odborníka na cyklistiku, popsal nejen to, jak celá věc funguje.

 

"Motor skrytý v sedadlové trubce je stará věc, už překonaná. Hranice se posunuly, je to daleko dražší a technologicky pokročilejší. Zaplatíte 200 tisíc eur a počkáte si šest měsíců, než se na vás dostane v pořadníku. Existují dva typy - první využívá motor otáčený klikou, druhý je elektromagnetický," líčí Ghisalberti.

 

Ten tvrdí, že používání motoru v závodních kolech není žádnou novinkou, především při závodech na italském území, kde na takových strojích jezdí amatéři i bývalí profesionálové. "Prodal jsem v posledních letech přes 1 200 takových kol," přiznává novinářův zdroj, který vysvětluje, jak se taková akce zprostředkovává.

 

"Rám z karbonových vláken se otevře, aby se do něj uložil motor. Pak se uzavře, natře a je hotovo," říká. Elektrické vodiče ukryté hluboko v útrobách kola mohou zvýšit výkon o 20 až 60 W, což je dost k tomu, aby se z průměrného jezdce stal fenomenální závodník. A závodníci kolikrát ani sami nevědí, že s kolem je něco v nepořádku. "Prostě si myslí, že měli skvělý den," usmívá se.
 

msl TN.cz